Blog

15 nov. 2013
Crowdfunding

Zeilsport (her)ontdekt crowdfunding

Photo credit: Breschi/Ricochets17.com

Het fenomeen ‘crowdfunding’ wordt steeds vaker geassocieerd met topsport en nu ook met zeilen. Geen verrassing uiteraard met het huidige sponsorklimaat en de afnemende subsidies. Zelfs technisch directeur van NOC*NSF, Maurits Hendriks, pleit voor nieuwe financieringsvormen voor topsport in Nederland, zo zei hij bij NOS Langs de Lijn. Ik heb me eens verdiept in de zeilcampagnes, die op deze manier naar budget zoeken.

Afgelopen dinsdag berichtte de Vaarkant over de bevlogen koers die Maxime Jonker noodgedwongen moet varen. De jonge, talentvolle Laser Radial-zeilster draaide een teleurstellend seizoen en verloor niet alleen haar jeugd wereldtitel, maar ook haar internationale talentstatus van NOC*NSF. Weg broodnodige ondersteuning, maar de ambitie blijft. Ze zal en moet haar status terugverdienen bij het WK Laser Radial onder de 19 jaar in Oman en dus koos de 18-jarige studente voor ‘crowdfunding’ via Shesails.nl. Ze heeft 3.000 euro nodig, waarvan ze nu 30% heeft binnengehaald. Het kampioenschap begint op 30 december, dus enige haast is geboden.

Toen SailReport.nl nog in de lucht was, ontving ik een mail van Bart de Haan. Als beginnende 49er-zeiler met olympische ambitie viel hij buiten de boot van het Watersportverbond. Om toch zijn droom voor Rio 2016 na te kunnen jagen, richtte hij samen met atleet Jeroen Eerden (400 meter horden) de stichting Crowdsport op. Het hart van deze bijzondere community wordt gevormd door het samenwerkingsnetwerk van sporters, fans en bedrijfsleven. 'Stichting CrowdSport brengt daar sporters samen, die hun unieke verhaal over de reis naar het hoogst haalbare doel delen met fans en het bedrijfsleven”, zo beschrijft de website. Alles onder het mom van ‘samen overwinnen’. De tegenprestaties zijn direct en gericht.

Via het artikel ‘Poen, publiciteit én participatie – de volgende stap’ op Sportnext.nl kwam ik op het crowdfunding platform voor nationale topsporters, Wij Zijn Sport, terecht. Een initiatief dat na bijna vier maanden al in totaal 38.715 euro ophaalde bij 464 fans, waarmee 9 projecten zijn gerealiseerd. Er wordt namelijk een doel gesteld, waarbij het project als ‘geslaagd’ wordt gezien. In de lijst kom ik paralympisch 2.4mR-zeiler Barend Kol tegen, die via deze weg zijn deelname aan het IFDS WK van afgelopen zomer in Ierland probeerde te bekostigen. Hij bracht echter slechts 30 euro van de 7.000 gewenste euro’s bijeen. Niet iedere missie slaagt dus!

Dit zijn sprekende voorbeelden van de verfrissende wind, die momenteel door het topzeilen waait. Er zijn duidelijk meer wegen die naar Rio of Tokio leiden. Korte lijnen met fans en het bedrijfsleven, directe betrokkenheid en ruchtbaarheid zijn de sleutels tot succesvolle campagnes. Daarbij speelt tevens de kracht van social media een belangrijke rol. Sport is emotie, dus waarom zouden we daar geen gebruik van maken... Boeiend en echt iets van deze tijd. Alhoewel, Team Hin (Yngling) gebruikte deze financieringsvorm eigenlijk al op weg naar kwalificatie voor de Spelen van 2004. Ik meen mij te herinneren dat je Janneke Hin en haar bemanning destijds per mijl naar Athene kon sponsoren.

Hoe dan ook, het biedt mogelijkheden voor nieuwkomers in een klasse of toppers die aan een comeback werken. Hoe meer talenten zich volledig op hun sport kunnen richten, hoe beter voor de Nederlandse topsport. Prestaties komen immers met de ervaring! Al vraag ik me wel af of de bereidheid van fans om te geven op de lange termijn van kracht blijft. Nu is het allemaal redelijk nieuw en spannend, maar weten de topzeilers hun volgers ook in de toekomst te binden? We gaan het meemaken.

Diana Bogaards
Diabo Sail Reporting

Reageer op dit artikel